Obserwujemy dominację platform marketplace w sprzedaży online, ponieważ odpowiadają one już za 48% sprzedaży. W 2021 roku sprzedaż detaliczna w Polsce osiągnęła wartość 551 miliardów złotych, z tego 18%, czyli 99 miliardów złotych, to wynik sprzedaży online. Interesujące jest to, że niemal połowę tej kwoty wygenerowały platformy zakupowe, zwanymi również marketplace.
Zastosowanie platform zakupowych zyskało na znaczeniu podczas pandemii. Rok 2020 zarejestrował wzrost wartości generowanej przez te platformy o 63% w porównaniu do roku 2019. W 2021 roku obserwowaliśmy dalszy wzrost – o 36%. Zgodnie z najnowszymi danymi z badania Euromonitor, wykonanego na zlecenie Google, platformy marketplace odpowiadały za 48% całkowitej wartości zakupów online Polaków w 2021 roku.
Przeczytaj również: Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce
Profil konsumenta platform marketplace
Badanie podzieliło konsumentów na trzy grupy:
- użytkowników platform zakupowych,
- klientów sklepów internetowych,
- klientów, którzy korzystają z obu tych kanałów sprzedaży.
Najczęściej pokolenie millenialsów korzysta z obu kanałów sprzedaży. Użytkownicy platform zakupowych to głównie osoby o średnim wykształceniu (62%). Platformy te są rzadko wybierane przez pokolenie baby boomers – tylko 7%, z czego 12% preferuje sklepy internetowe.
Najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych na platformach zakupowych to odzież (36%) i drobna elektronika użytkowa (31%). 27% ankietowanych zakupiło na marketplace produkty kosmetyczne lub związane ze zdrowiem. Kobiety najczęściej kupują ubrania (44%) i kosmetyki (34%), podczas gdy mężczyźni preferują drobną elektronikę użytkową (41%).
TOP3 platform zakupowych w Polsce. Dlaczego przodują platformy lokalne?
W rankingu polskich platform zakupowych na czele są:
- Allegro (39% wartości sprzedaży w 2021 roku),
- Aliexpress (3%),
- Empik (1%).
Platformy lokalne (34%) są preferowane głównie ze względu na różnorodność opcji dostawy w porównaniu z platformami globalnymi (16%), a także różnorodność opcji płatności (27% vs 11%).
Zdaniem Michała Protasiuka z Google, „choć giganci jak Amazon, AliExpress i Shopee odnoszą sukcesy na rynkach międzynarodowych, ich obecność na polskim rynku nie jest jeszcze na tyle silna, aby przebić ofertę Allegro i zbudować silne relacje z polskimi konsumentami”.
Allegro jest najczęściej wybieranym marketplace zarówno przez użytkowników platform zakupowych (72% z nich ocenia Allegro pozytywnie), jak i przez tych, którzy preferują sklepy internetowe (30% z nich najwyżej ocenia Allegro).
*Wszystkie prezentowane informacje wynikają z badania „Online marketplaces in the CEE”, przeprowadzonego przez Euromonitor International na zlecenie Google. Badanie, które odbyło się w grudniu 2021 roku, objęło swoim zasięgiem 1000 polskich konsumentów w wieku od 18 do 64 lat.