Autor 10:31 News Wyświetlenia: 36

Czym są materiały POP, POS oraz POSM i jakie jest ich zastosowanie? 

Czym są materiały POP POS i POSM i jakie jest ich zastosowanie?

POSM, POS oraz POP to skróty oznaczające materiały wspierające sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Nazwy te odnoszą się do różnych nośników treści reklamowych w ramach działań BTL. Reklamy tego typu znajdziemy praktycznie w każdym sklepie stacjonarnym zarówno przy ladzie, na półkach, na suficie, jak i na podłodze. 

W marketingu handlowym terminy POSM, POS i POP są często używane zamiennie. POSM uznaje się za ogólną kategorię obejmującą zarówno POS, jak i POP. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to do końca słuszne. Materiały te nieco się od siebie różnią, a co ważniejsze mają w niektórych przypadkach trochę inne zastosowania. 

Przeczytaj również: Nośniki reklamy – jaki rodzaj wybrać?

Co to jest reklama POP?

Reklama POP (Point of Purchase) odnosi się do całego sklepu, z wyjątkiem strefy przykasowej zarezerwowanej dla materiałów POS. Obejmuje ona półki sklepowe, specjalne standy reklamowe, wyspy typu shop in shop czy inne materiały promocyjne. 

Celem reklamy POP jest przyciągnięcie uwagi klientów w tych miejscach gdzie podejmują oni w większości ostateczne decyzje zakupowe – wybierając produkty spośród wielu dostępnych na półkach. Tego typu materiały pomagają wyróżnić towary na tle konkurencji i zwiększyć świadomość marki. Są idealne do promocji, podczas wyprzedaży czy w czasie wprowadzania nowych produktów.

Czym jest reklama POS?

Reklama POS (Point of Sale) znajduje się przy kasie, a jej celem jest skłonienie klienta do spontanicznych zakupów. Przykłady to półki ze słodyczami, napojami, czasopismami czy drobnymi przekąskami zlokalizowane bezpośrednio przy kasach. Materiały POS to doskonałe narzędzie sprzedaży dla małych, tanich produktów i promocji typu „kup jeden, drugi gratis”.

Czym są materiały POSM? 

Materiały Point of Sales Materials (POSM) są wykorzystywane w miejscach, gdzie nie ma wyraźnego podziału na strefy sklepowe czy funkcje sprzedażowe. W skrócie POSM to najbardziej wszechstronne, najobszerniejsze i najpopularniejsze określenie nośników reklamy zewnętrznej na świecie.

Przeczytaj również: In store marketing – co warto o nim wiedzieć?

Zalety i wady materiałów POSM, POS i POP

Jednymi z głównych zalet materiałów POSM, POS i POP jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Reklamy tego typu mogą być umieszczane w miejscach, które są często odwiedzane przez konsumentów np. w drodze do pracy lub poza nią m.in. w centrach handlowych czy na stacjach benzynowych.

Dzięki różnorodnym nośnikom – marki mogą tworzyć atrakcyjne i skuteczne przekazy dostosowane do swoich potrzeb. Stała obecność marki zwiększa jej rozpoznawalność i lojalność klientów. Dodatkowo, koszty materiałów POSM, POS i POP są znacznie niższe niż reklamy telewizyjnej czy radiowej.

Reklama POSM, POS i POP nie jest jednak pozbawiona wad. Przede wszystkim mała wytrzymałość, wynikająca z użycia materiałów takich jak papier, tektura czy szkło. Poza tym nieumiejętne zastosowanie lub nadmiar takich materiałów może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, zmniejszając skuteczność kampanii reklamowej. 

POP POS i POSM marketing – ponadczasowe rozwiązanie? 

Na zakończenie warto pamiętać, że przestrzeń handlowa rządzi się swoimi prawami. Odpowiednie rozmieszczenie materiałów POP POS i POSM ma ogromny wpływ na skuteczność podejmowanych działań marketingowych. Decyzje zakupowe klientów są zdeterminowane przez wiele czynników. Zrozumienie, w jaki sposób są one przez nich podejmowane, to klucz do sukcesu. Proces ten obejmuje rozpoznanie potrzeby, poszukiwanie informacji i ocenę wariantów wyboru. Precyzyjnie dobrane i odpowiednio rozmieszczone materiały POP POS i POSM mogą wzbudzić silne zainteresowanie marką i produktami oraz skutecznie aktywizować konsumentów do określonych działań.

(Visited 36 times, 1 visits today)
Close