Istnieje wiele sposobów, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Jednym z ważniejszych, są odpowiednio prowadzone działania promocyjne. Elementem, który ma ogromy wpływ na ich skuteczność są wykorzystywane do tego nośniki reklamy. Jakie są ich rodzaje i który z nich najlepiej wybrać? Więcej w naszym artykule.
Czym są nośniki reklamy?
Nośniki reklamy to medium, za pomocą którego przekazywana jest treść reklamowa. Może przyjmować różne formy, od fizycznych, takich jak plakaty, billboardy czy ulotki, po cyfrowe, jak reklamy internetowe, telewizyjne czy radiowe. Nośniki reklamy mają za zadanie przyciągać uwagę odbiorców oraz zachęcać ich do podejmowania określonych działań.
Przeczytaj również: 7 strategii, które pomogą zbudować silną markę w sprzedaży detalicznej
Rodzaje nośników reklamy
Nośniki reklamy mogą mieć różnorodne formy. Pozwala to na ich dopasowanie do specyfiki marki oraz miejsc, gdzie mogą zetknąć się z nimi docelowi odbiorcy. Jakie rodzaje nośników reklamowych warto uwzględnić w strategii marketingowej?
Nośniki zewnętrzne
Umieszczane na zewnątrz, w przestrzeni publicznej, przy drogach oraz w obszarach komercyjnych, najczęściej z dala od miejsca zamieszkania konsumentów. Ich celem jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zwiększenie świadomości marki.
Nośniki wewnętrzne (w miejscu sprzedaży)
Stosowane wewnątrz budynków, takich jak centra handlowe, sklepy czy restauracje. Mają na celu dotarcie do osób, przebywających w różnych, zadaszonych przestrzeniach i miejscach użyteczności publicznej. Tego typu reklama jest skuteczna, ponieważ oddziałuje bezpośrednio na konsumenta w momencie podejmowania decyzji zakupowej.
Nośniki mobilne
Ten rodzaj reklamy najczęściej umieszczany jest na pojazdach, takich jak samochody firmowe, taksówki czy autobusy. Dzięki nim reklama może dotrzeć do różnych lokalizacji, zwiększając jej widoczność.
Nośniki cyfrowe
Obejmują ekrany LED, monitory LCD i wszystkie inne technologie cyfrowe, które umożliwiają dynamiczne wyświetlanie treści reklamowych.
Nośniki internetowe
Reklama online oferuje wiele możliwości, pozwalając na dotarcie do precyzyjnie określonej grupy docelowej. Obejmuje banery reklamowe, reklamy tekstowe i wideo umieszczane na stronach internetowych, platformach społecznościowych oraz w aplikacjach mobilnych.
Nośniki reklamy zewnętrznej – przykłady
Nośniki reklamy zewnętrznej są nieodłączną częścią miejskiego krajobrazu. Umożliwiają dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, zarówno pieszych, jak i kierowców. Do najpopularniejszych nośników reklamy zewnętrznej zaliczają się:
- Billboardy reklamowe – umieszczane wzdłuż dróg i skrzyżowań na fasadach budynków oraz specjalnych konstrukcjach. Mówiąc o billboardach mamy na myśli sporych rozmiarów tablice reklamowe zewnętrzne (zazwyczaj zajmują one powierzchnię kilku metrów kwadratowych). Są one doskonale widoczne, a tym samym niezwykle skuteczne w budowaniu rozpoznawalności marki.
- Plakaty – występują najczęściej w formie jednostronnie zadrukowanego arkusza papieru o różnych rozmiarach i kształtach. Umieszczane są najczęściej na słupach, tablicach ogłoszeniowych, a także w witrynach sklepowych. Niekiedy pojawiają się także w gablotach będących częścią konstrukcji wiat przystankowych.
- Banery – reklamy dużych rozmiarów, drukowane na różnych materiałach (najczęściej na papierze lub siatce PCV). Najczęściej są montowane na murach, płotach lub specjalnych konstrukcjach. Zapewniają efektywne rozprzestrzenianie przekazu reklamowego w różnych lokalizacjach.
- Szyldy reklamowe – pełnią funkcję identyfikacyjną. Informują o obecności firmy lub usługi w konkretnym miejscu. Szyldy mogą przyjmować różne formy w zależności od specyfiki firmy.
Przeczytaj również: Czym jest reklama displayowa?
Nośniki reklamy wewnętrznej- przykłady
Nośniki reklamy wewnętrznej, zwane również indoor, są często wykorzystywane na konferencjach, targach i wydarzeniach branżowych. Najpopularniejsze z nich to:
- Rollupy – przenośne banery reklamowe, które można łatwo zwinąć do aluminiowego kasetonu. Jest to popularny nośnik reklamy wewnętrznej, idealny na targi, konferencje czy inne tego typu wydarzenia.
- Standy reklamowe – to przenośne konstrukcje wykorzystywane do prezentacji materiałów promocyjnych na różnego rodzaju eventach. Mogą przybierać formę jedno-lub dwustronnych ścianek reklamowych, często wykonanych z lekkich, ale trwałych materiałów, takich jak aluminium i tkanina.
- Kasetony – są to płaskie, podświetlane lub niepodświetlane reklamy ścienne, czy wolnostojące, zazwyczaj wykonane z aluminium i pleksi. Zapewniają atrakcyjne prezentowanie przekazu reklamowego m.in. w punktach sprzedaży.
- Ekrany LED – umożliwiają wyświetlanie dynamicznych przekazów reklamowych. Wykorzystywane są najczęściej w miejscach, gdzie gromadzą się duże grupy ludzi m.in. w centrach handlowych czy na lotniskach.
- Stoiska reklamowe – to kompleksowe systemy ekspozycyjne używane na targach, wystawach i innych wydarzeniach branżowych. Składają się z różnych elementów, takich jak rollupy, standy reklamowe, banery i inne nośniki, tworząc spójną i atrakcyjną prezentację marki. Ich celem jest przyciągnięcie uwagi odwiedzających i skuteczna komunikacja przekazu marketingowego.
Nośnik reklamy – jak wybrać najlepszy?
Wybór odpowiedniego nośnika reklamy jest kluczowy dla sukcesu kampanii marketingowej. Każdy z wymienionych powyżej rodzajów ma zarówno swoje zalety jak i wady, dlatego ważne jest, aby dopasować medium do specyfiki firmy oraz oczekiwań jej klientów.
Billboardy i banery sprawdzą się w przypadku kampanii mających na celu zwiększenie rozpoznawalności marki. Reklama na pojazdach pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, natomiast nośniki reklamy w miejscu sprzedaży skutecznie wspierają decyzje zakupowe. Przy odpowiednim wyborze nośnika, kampania reklamowa z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty.