Autor 08:37 News Wyświetlenia: 49

Showrooming i Webrooming – co to takiego? 

Showrooming i Webrooming - co to takiego?

Współczesny konsument ma do dyspozycji szereg narzędzi i technologii, które pozwalają mu na bardziej świadome i przemyślane zakupy. Na przestrzeni lat sposób dokonywania zakupów znacznie ewoluował, sprawiając, że zjawiska takie jak showrooming i webrooming stały się coraz bardziej popularne. Co dokładnie oznaczają te terminy i czym podejścia te różnią się od siebie? Na te pytania odpowiedzi znajdziecie poniżej. 

Czym jest showrooming?

Showrooming to praktyka, w której klienci odwiedzają sklepy stacjonarne, aby zobaczyć i przetestować produkt, ale finalnie dokonują zakupu online. Zjawisko to jest coraz bardziej popularne wśród klientów, które cenią sobie możliwość fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem ostatecznego zakupu. 

Charakterystyczne dla showroomingu jest to, że konsument korzysta z zasobów sklepu stacjonarnego – takich jak pomoc personelu czy możliwość bezpośredniego sprawdzenia/przymierzenia produktu. Działania te nie przekładają się jednak na realne zyski dla sklepu.

Przeczytaj również: Czym są materiały POP, POS oraz POSM i jakie jest ich zastosowanie?

Webrooming – co to jest?

Webrooming, z kolei, to odwrotność showroomingu. Klienci rozpoczynają proces zakupowy od wyszukiwania informacji o produkcie w internecie, ale ostatecznego zakupu dokonują w sklepie stacjonarnym. Webrooming jest odpowiedzią na potrzeby tych konsumentów, którzy chcą dowiedzieć się o danym produkcie jak najwięcej, ale wciąż preferują zakupy w sklepach stacjonarnych. 

Webrooming pozwala uniknąć dodatkowych kosztów – związanych m.in. z przesyłką, daje możliwość natychmiastowego posiadania produktu oraz eliminuje ryzyko niezadowolenia z zakupu internetowego.

Przeczytaj również: Czym jest customer experience (CX) i jak dbać o pozytywne doświadczenie klienta w e-commerce?

Showrooming a webrooming – czym się różnią?

Główna różnica pomiędzy showroomingiem a webroomingiem tkwi w miejscu dokonywania zakupu oraz tym czym wybór ten jest umotywowany. Showrooming motywowany jest najczęściej oszczędnością i wygodą zakupów. Webrooming przyciąga klientów natomiast możliwością dokładnego sprawdzenia produktu przed zakupem lub uniknięcia kosztów dostawy. 

Nie bez przyczyny zatem showrooming i webrooming różnią się od siebie strategiami sprzedażowymi. W przypadku showroomingu, sklepy mogą zachęcać klientów do zakupów poprzez oferowanie m.in. ekskluzywnych produktów, specjalnych rabatów dla kupujących  w salonie stacjonarny, lub lepszej obsługi klienta. W webroomingu sklepy mogą inwestować w lepsze SEO, precyzyjniejsze opisy produktów, atrakcyjne zdjęcia i wideo, oraz w rozwijanie programów lojalnościowych, które zachęcą klientów odwiedzających strony internetowe do ostatecznego zakupu w lokalizacji fizycznej.

Przyszłość zakupów – jak wykorzystać showrooming i webrooming do wzrostu sprzedaży

Showrooming, jak i webrooming to dwa trendy będą coraz bardziej wpływały na zachowania zakupowe klientów. Zamiast się ich obawiać, warto efektywnie wykorzystać możliwości obydwu podejść w praktyce. Dzięki temu możliwe będzie dotarcie do różnorodnych grup klientów: zarówno tych, którzy preferują zakupy online, jak i tych, którzy internet traktują głównie jako źródło informacji o produktach.

(Visited 49 times, 1 visits today)
Close