Autor 08:29 News Wyświetlenia: 17

CPC, CPV, CPA, CPL w marketingu – różne modele rozliczeń płatnej reklamy internetowej

Modele rozliczeń płatnej reklamy internetowej

Jak sprawnie rozliczyć kampanię reklamową prowadzoną na przykład na Facebooku czy YouTube? Pomocne w tym przypadku mogą okazać się różnego rodzaju modele rozliczeń. Dostępnych jest kilka opcji, a w śród nich m.in. CPC, CPV czy CPA. Co dokładnie oznaczają te skróty, czym charakteryzuje się każdy z modeli oraz który z nich wybrać? Więcej na ten temat przeczytacie w naszym artykule. 

Co to jest CPC?

Cost Per Click to współczynnik efektywności reklamy. Dzięki niemu, można określić, jaki jest stosunek kosztów związanych z jej emisją do tego ile osób w nią kliknęło. CPC to model w którym płacisz nie za wyświetlenie, ale za każde kliknięcie w twoją reklamę. Oznacza to, że niezależnie od tego ile osób ją zobaczy, płatność następuje tylko w przypadku, gdy użytkownik faktycznie w nią kliknie i przejdzie na stronę docelową np. danego produktu. 

Model CPC jest powszechnie stosowany w kampaniach reklamowych online, szczególnie w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google Ads. Do jednych z wielu zalet tego rozwiązania, zalicza się m.in. precyzyjne mierzenie skuteczności kampanii, czy możliwość jej optymalizacji pod kątem klikalności. 

Czym jest CPV w marketingu?

Cost Per View, stosowany jest głównie w reklamie wideo na przykład na YouTube. W przypadku tego modelu płacisz za każde wyświetlenie twojej reklamy, niezależnie od tego, czy użytkownik podejmuje z nią jakąkolwiek interakcję. 

CPV jest idealnym rozwiązaniem, jeśli chcesz budować świadomość marki wśród użytkowników i osiągnąć dużą liczbę wyświetleń w stosunkowo krótkim czasie.

Co to jest CPA?

W przypadku kiedy wybierzesz model CPA, czyli Cost Per Action, to płacisz tylko wtedy, gdy odbiorca podejmie określone działania na Twojej stronie lub w aplikacji. Może to być np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza czy zapisanie się do newslettera. Jest to tzw. rozliczenie za efekt. 

Na czym polega model rozliczeń CPL? 

CPA jest niezwykle skuteczne w generowaniu konwersji oraz przeprowadzaniu użytkowników przez cały proces zakupowy. W związku z tym, że płacisz tylko za pożądane działania odbiorców, możesz w łatwy sposób kontrolować ponoszone koszty. 

Cost Per Lead to pochodna opisywanego wcześniej CPA. Wybierając ten model, płacisz jednak za tzw. lead, co w definicji sprzedażowej oznacza osobę (potencjalnego klienta), która wyraziła zainteresowanie Twoją ofertą  i pozostawiła swoje dane osobowe bądź wypełniła określony formularz. CPL jest dobrym rozwiązaniem szczególnie wtedy, kiedy chcemy budować bazę kontaktów i dotrzeć ze swoją kampanią do konkretnej grupy docelowej. 

Przeczytaj również: Amazon Ads – krótki przewodnik po reklamach na Amazonie

Modele rozliczeń reklamy internetowej – który wybrać?

Wybór odpowiedniego modelu rozliczeń reklamowych zależy nie tylko od budżetu którym dysponujesz, ale przede wszystkim od celów twojej kampanii. Jeśli twoja reklama ma na celu nie tylko budowanie świadomości marki, ale także zwiększenie ruchu na stronie, to dobrze zastanów się, co w danym momencie jest dla Ciebie ważniejsze i dostosuj do tego odpowiedni model płatności.

Przeczytaj również: Brand experience – czym jest i dlaczego budowanie doświadczenia marki jest ważne?

(Visited 17 times, 1 visits today)
Close